Meteen naar de inhoud

Eerste dag van de vakantie

brug-hammern-duitsland

brug-hammern-duitslandKlaar voor vertrek

De auto is ingepakt, de hond heeft zijn behoefte gedaan in mijn voorlopige bijzijn, vanaf vandaag mag hij dit even gaan doen bij Amylyn.

Klokslag half 8 zitten we in de auto en kwart voor 8 rijden we weg. Even puzzelen met de navigatie. We rijden vlakbij Meppel en de navigatie begint verdeeld te reageren. Via Emmen of Arnhem. We volgen Arnhem.

Bermplas

We rijden over de Veluwe, vlakbij Hoenderloo waar we jaren geleden met de kinderen eens gekampeerd hebben. We zijn toen al fietsend naar de hoogste waterval van Nederland geweest. Als je hard in de berm plast dan klettert het met dezelfde gang naar beneden als het watervalletje.

Duitsland

Voor we het in de gaten hebben rijden we al in Duitsland, onze telefoons geven dat aan want, aan grensgevalletjes doen we niet meer in Europa. We kunnen nog een heel eind in Duitsland radio 2 ontvangen (Getsamkirchen) maar ontkomen er niet aan dat we elk kwartier op de Duitse radio horen waar er allemaal Stau is. Ergens onderweg stoppen we op een Rats Platz om te ontbijten. Uiteraard moeten de mannen een pieppie machen en gaan via het poeppadje naar de pieppie boom. Ik wacht even totdat de schoonmaak meneer van het damestoilet komt en ga dan snel op een keironde koude pot zitten en ik realiseer mij later dat ik het toiletpapier ergens in de muur had moeten stoppen en niet in de pot. Mijn dochter vertelde dat dit in het appartement op Zakynthos niet veel anders was.

Airco in de auto

Gelukkig hebben we airco in de auto en we zien de temperatuur al snel stijgen richting de 30 graden. We hebben de auto van mijn moeder mee omdat afgelopen zaterdag een balk door mijn voorruit wilde gaan en daardoor er nu een enorme ster in zit. Gelukkig dat dit allemaal zo kan. Het gebakje van Hans staat nu bij haar op de oprit.

Oh dear

Ik kijk in de achteruitkijkspiegel en constateer dat mijn haar er net zo bij staat als het bermgras. Bruin gelig.

ojee-dor-gelig

Officieel zijn we van het vrij plassen af

Officieel zijn we van het vrij plassen af, we moeten vanaf nu elke keer 50 of 70 cent betalen voor een plas of iets anders. Je kan dan met je plasbon korting krijgen op de koffie of een andere versnapering. Dus eerst plassen en dan de bonnen inleveren of gewoon verder rijden. We kochten koffie en een zakje haribo smurfen, die overigens in Duitsland Schlümpfr heten, smurfen moet een heel vies woord zijn?

Tabletoppas

De jongens hebben gisteravond nog allerlei filmpjes gedownload op hun tablet en hebben van de omgeving niet heel veel mee gekregen, zo konden ze elkaar ook niet verbeteren of narigheid uithalen. Lang leve de tablet oppas en onze stress vrije autorit. Ik check mijn telefoon en wil het thuisfront informeren so far so good, maar alles blijft tussen de bergen hangen, later blijkt dat ik alles buiten een wifi-omgeving uit had staan.

tablet-oppas-reis

Hotel Muhlbergblick, vakantie

Een uur voordat we bij het hotel aankomen beginnen we een beetje aan de navigatie te twijfelen. De navigatie is niet helemaal van de update en we rijden op stukken snelweg bij Kassel richting Neurenberg waarvan de navi lichtelijk in de stress modus schiet. We rijden stug door omdat we via het scherm zien hoe de wegen redelijk parallel lopen. We waren alleen een de vele bergen vergeten. We stijgen tot 850 meter hoogte en weer terug, plopperdeplop in de oortjes.

hotel-duitsland-muhlbergblick

Aangekomen bij het hotel Mühlbergblick in Hämmern worden we vriendelijk ontvangen door de gastfrau. Dit was onderweg wel even anders toen we een bakkie luut wilden drinken en de jongens iets met chocoijsje kregen. Die mevrouw was nogal van de korte. Carte, bestelling bite. Tjuzzzz. Maar Marinus is helemaal verkocht aan het ijsje.

lekker-genieten-opdeberg-eten-koffie

Avondeten

Het was maandag en we moesten nog avondeten. De aardige mevrouw van het hotel Mühlbergblick vertelde dat we in het dorpje ergens konden eten. Na bultje op bultje af en plofkuiten met rood hoofd te hebben gescoord kwamen we erachter dat we niet in Hämmern konden eten. Auto opgehaald en naar Sonneberg gereden. Redelijk grote stad en we zagen in een flits dat er nog wat zaakjes open waren. Maar we wilden geen chinees, pizza, shoarma. Gewoon een aardappel met schnitzel en groente. Hans vroeg her en der naar een goed restaurant, maar op maandag is dit heel lastig. Voor Jurgen en mij werd het ook een beetje lastig in verband met onze gedeelde deler, diabetes type 1. En ik had trek. Uiteindelijk water bij de wijn en naar de chinees. Wat hebben wij heerlijk gegeten en vooral veel en zonder die snelle gang naar het toilet van de sauzen of na een boertje de hele foe young hai herbeleven. Lekker een luchtige chinees. Een goede aanrader en Jurgen was meteen fan terwijl die eigenlijk nooit rijst eet en ik trouwens geen garnaaltjes maar die heb ik ook met smaak opgegeten. Voor 5 personen bij de grote M ben je meer geld kwijt. Joehoe uit eten op vakantie

steil-omhoog-hotel

Het hotel Muhlbergblick is schoon, mooi uitzicht over het stadje en in de buurt kun je naar het stuwmeer om te zwemmen of lekker gaan wandelen. Onze gastfrau weet veel van de omgeving en geeft vele tips.

We hebben lekker kunnen genieten van de omgeving en mee kunnen luisteren van de toestanden die Marinus onder de douche had. Vooral met de douche die niet op zijn plek bleef en wat voor piepend geluid een glazen schuifdeur kan maken. Een lol dat hij had en vooral de dingen die hij zich afvroeg.

Vorig jaar hadden we een hele stress volle kampeer vakantie. Dit kwam onder andere door het autisme van mijn beide zoons. En dan met zijn allen in een tent, geen goed plan. Kamperen doen we niet meer. Maar rondtrekken door Tsjechië moet volgens ons niet zo’n probleem opleveren. Natuurlijk hebben we vandaag een aantal momenten gehad dat er even gedoe was en dit zal ook wel blijven. Maar tot nu toe alleen maar blije gezichten. Morgen rijden we verder naar Tsjechië.